Facebookissa
Ota Suviseurat seurantaan Facebookissa, niin saat ajankohtaisimmat tiedot seura-alueelta.
Lestadiolaisen kristillisyyden paikallishistoriaa
Lestadiolaisen kristillisyyden alkuherätyksen alueen jälkeen liike levisi lähinnä Tornionjoki-vartta etelää kohti Perämeren rannikolle. Vähitellen liike erkani Ruotsin rajan tuntumasta itään ja sai jalansijaa myöhemmin muuallakin kuin rannikon seurakunnissa.
Ensimmäinen kirjallinen tieto Pudasjärven alueen lestadiolaisesta herätyksestä on Oulun
Wiikkosanomissa maaliskuussa 1860 julkaistu Pudasjärveltä lähetetty kirje. Kirjeessä todettiin:
”Heräkkäitäkin on viime kesän ajalla ilmaunut seurakuntaamme. Pohjanperä (Ranua) pitäjässämme on jo
niitten vallassa. - - Tämä heräkästen oppi on kulkeutunut Pohjanperälle Rovaniemeltä; sieltä on
ollut kaksi lähetyssaarnaajaa.” Nämä saarnaajat olivat todennäköisesti ensimmäisiä, jotka liikkuivat
seurakunnan alueella.
Herätyksen tulo Ranuan Toljaan
Hyvin varmojen muistitietojen mukaan lestadiolainen herätys alkoi Ranualla Toljan kylällä jo vuonna 1857 ja jatkui 1858. Toljamon taloon miniäksi tullut Elsa Maria Kokkare (1821–1913) olisi muistitiedon mukaan ollut ensimmäinen lestadiolaiskristitty. Elsa Maria Kokkare tunsi voimakkaan ristiriidan siinä, että talon väki kokoontui sunnuntaisin kuuntelemaan Raamatun ja postillan lukemista, ja että illalla järjestettiin samassa talossa tanssit. Miehensä tapaturmaisen kuoleman jälkeen Elsa Maria hiihti kevättalvella 1857 omantunnon herättämänä Rovaniemelle, ja siellä eräs saarnaaja julisti hänelle synninpäästön.
Pian Elsa Maria Kokkareen jälkeen Erkki Ranua ja Erkki Toljamo saivat parannuksen armon. He
tekivät seuraavana talvena Lapin matkan, jolloin he keskustelivat Juhani Raattamaan kanssa.
Perinteen mukaan liikkeen leviämisen ”sytykkeet” on haettu Lapista ja Rovaniemeltä. Raattamaa kävi
vuonna 1884 seuranpidossa Olli Koskamon kanssa kirkonkylän lisäksi Saariharjussa, Toljassa ja
Portimojärvellä.
Leviäminen Ranuan alueelta Pudasjärven kyliin
Toinen lestadiolaisen kristillisyyden keskus Ranualla muodostui Saarelan–Impiön alueelle. Heikki Saarijärvi oli kuullut vuonna 1863 Lapin herätyksestä ja ilmeisesti Toljan tapahtumista. Hän kävi itse Lapissa ja sai siellä parannuksen armon. Saarijärvi toimi saarnaajana Ranualla ja Pudasjärvellä.
Synninpäästön saaneet puhuivat kokemastaan ja veivät ”viestiä” eteenpäin. Poromiehet,
rahtimiehet ja kauppiaat välittivät sanomaa herätyksestä matkoillaan kylästä toiseen. Kristillisyys
levisi Ranualla Simojärvelle, jossa koettiin vuonna 1863 voimakkaita herätyksiä. Muistokirjoitusten
perusteella voi todeta liikkeen levinneen jo vuoteen 1865 mennessä Pudasjärven Livojoki-varren
kyliin, pääpaikkana Sarajärven kylä. Varhaisessa vaiheessa mainitaan kristillisyyden esiintymiä myös
Sotkajärven ja Jongun kylissä sekä Naamangalla ja Taipaleenharjussa. Kylien vauraat talot ovat
olleet liikkeen leviämisen kannalta merkittäviä, koska niissä pidettiin seuroja.
Seuratoimintaa alkuaikoina
Sarakylän ensimmäisiä lestadiolaiskristittyjä ovat olleet Olli ja Kalle Sarajärvi, jotka toimivat puhujina jo 1860-luvulla. Ihmeessä, Olli Sarajärven kotona on ensimmäiseksi pidetty seuroja Sarakylässä. Jongunkylällä seuroja pidettiin Liikasenniemen taloissa. Sotkajärvellä seurapaikaksi muodostui Olli Ervastin (1820–1882) talo. Olli Ervasti sai parannuksen armon 1860-luvun alussa samoihin aikoihin poikiensa Paavalin, Ollin ja Aukustin kanssa. Paavali ja Olli Ervasti toimivat myös saarnaajina. Paavali Ervasti (1840–1896) tunnetaan paitsi saarnaajana myös hengellisten laulujen tekijänä. Suosituin ja eniten julkaistu hänen lauluistaan on ”O ylkä Jesu rakkahin”.
Lestadiolaisen kristillisyyden levinneisyyttä ja kannatusta Pudasjärvellä kuvaa
kirkkoherranvaalissa 1881 melko selvällä ääntenenemmistöllä virkaan valittu ensimmäinen
lestadiolaispappi Karl Abiel Heikel. Hänen jälkeensä kirkkoherrat muutamaa poikkeusta lukuun
ottamatta ovat kuuluneet tähän herätysliikkeeseen.
Herätyksen aikoja
Voimakkaita herätyksen aikoja on koettu vuosikymmenien varrella. Väinö Lohi Ranualta kertoi vuonna
1956, että toisinaan pirtintäyteisestä seuraväestä ei kukaan lähtenyt uskottomana pois.
Pudasjärvellä herätyksiä oli 1910-, 1930- ja 1960-luvuilla. 1960-luku oli Pudasjärvellä
nuorisoherätyksen aikaa.
Lähteet:
Seppo Lohi, Pohjolan
kristillisyys
Jouko Vahtola, Pudasjärven seurakunnan historia
Ranuan
rauhanyhdistyksen historia
Pudasjärven rauhanyhdistyksen historiikki
Uusimmat kuvat
Ajankohtaista
1. heinäkuuta 2013
Päivätiedote maanantai
1.7.2013
1. heinäkuuta 2013
Kotimatkalle lähteville
Liikennetoimikunnan tiedote
30. kesäkuuta 2013
Numerotiedote
30. kesäkuuta 2013
Ajosuositus Oulun
suuntaan matkaaville
Liikennetoimikunnan tiedote
29. kesäkuuta 2013
Tietoa alueen A27
majoittujille
Päivitys kuljetusaikatauluihin
29. kesäkuuta 2013
Numerotiedote klo 18
29. kesäkuuta 2013
SRK:n tiedotustilaisuus
29. kesäkuuta 2013
Vuosikokoustiedote
29. kesäkuuta 2013
Puhujien
kokouksessa aiheena ihmisen kohtaaminen
Tiedote SRK:n puhujien ja seurakuntavanhinten koko
29. kesäkuuta 2013
Päivätiedote lauantai
29.6.2013
15. maaliskuuta 2013
Suviseurat-sanan taivutus
Suviseuroissa ei suviseuroilla
28. kesäkuuta 2013
Päivätiedote 28.6.2013
27. kesäkuuta 2013
Päivätiedote 27.6.2013
27. kesäkuuta 2013
SRK:n tiedotustilaisuus
30. toukokuuta 2013
Kenttämaksupalvelu
avautunut
Maksa kenttämaksu ennakkoon